Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Wrocław
Ostatni raz pytamy kandydatów

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Przed wyborami ostatni raz już pytamy kandydatów na prezydenta Wrocławia o najważniejsze dla mieszkańców tematy.
Ostatni raz pytamy kandydatów
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.Ostatni raz pytamy kandydatów
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.Ostatni raz pytamy kandydatów
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.Ostatni raz pytamy kandydatów
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.

DAWID JACKIEWICZ

Co zrobiłby Pan, by nie było corocznego problemu ze żłobkami i przedszkolami?

Należy budować przedszkola wraz z nowopowstającymi osiedlami. Co z tego, że dzisiaj są wolne miejsca w przedszkolach, ale po przeciwległej stronie miasta? Kto będzie chciał zawozić dziecko stojąc przez kilkadziesiąt minut w korkach na drugi koniec miasta? Przedszkola i żłobki muszą powstawać tam, gdzie są potrzebne Wrocławianom. Trzeba o tym myśleć już na etapie planowania przestrzennego a kończąc na budowaniu ich zamiast kolejnej fontanny czy stoku narciarskiego.

Co zrobić, żeby rowerzyści już nie narzekali?

Po prostu budować ścieżki rowerowe wraz z każdą nową inwestycją drogową lub remontem. Łączyć obecne fragmenty ścieżek rowerowych w logiczną i wygodną sieć, która będzie uwzględniała potrzebę łatwego dojazdu również do dworców PKP i PKS. Trzeba też stworzyć osiedlową sieć wypożyczalni rowerowych obsługiwaną kartą URBANCARD. Trzeba po prostu chcieć i traktować serio wrocławskich rowerzystów.

Czy zlikwidować trasę WZ?

Trasa WZ mogłaby w przyszłości zostać wyłączona z ruchu samochodowego a nawet przeznaczona pod zabudowę dzięki czemu wrocławskie centrum ,,rozlałoby się” w kierunku południowym. Dzisiaj trasa WZ i Kazimierza Wielkiego stanowią barierę dla rozwoju naturalnych pieszych ciągów komunikacyjnych. Jednakże można to będzie uczynić dopiero wówczas, gdy Wrocław doczeka się wreszcie obwodnic- Autostradowej i Południowo-Wschodniej (Wojewódzkiej) – wcześniej wyłączenie z ruchu trasy WZ i Kazimierza Wielkiego spowodowałoby paraliż komunikacyjny w centrum miasta. A na to nie wyraziłbym zgody.

Co zrobić, by we Wrocławiu nie było problemu z parkingami?

Parkingi powinny powstawać tworząc gęstą sieć nie tylko w centrum, ale również na osiedlach, gdzie coraz trudniej zaparkować pod domem swoje auto. Jestem zwolennikiem systemu Park&Drive, który polega na budowaniu parkingów w bezpośrednim sąsiedztwie pętli tramwajowych lub centrów przesiadkowych, skąd w sposób szybki, częsty i punktualny musi kursować do centrum komunikacja miejska. Dałoby się to osiągnąć gdybyśmy zdecydowali się na wydzielenie torowisk dla ruchu komunikacji miejskiej. Dzisiaj wydzielonych torowisk – pasów mamy tylko około 50%, a możliwe jest przy minimalnych nakładach finansowych osiągnięcie poziomu 85%. Oznaczałoby to zdecydowane usprawnienie i przyśpieszenie funkcjonowania MPK. Parkingi w centrum są bardzo potrzebne, ale czas skończyć z fantasmagoriami

Gdzie wybudować ośrodki sportu i rekreacji oraz co zrobić, by było ich więcej?

Ośrodków sportu i rekreacji, a zwłaszcza basenów i boisk do piłki nożnej i koszykówki, potrzeba niemal na każdym osiedlu. Zatem proponuję, żeby zamiast inwestować w kolejne kosztowne sale widowiskowe, przekazać te środki na budowę osiedlowej infrastruktury sportowej. Co nam z tego, że będziemy mieli największy w Polsce Południowej stadion skoro wrocławskie dzieci i młodzież nie będzie miała gdzie uczyć się trenować np. piłki nożnej.

Jaki jest Pana stan zdrowia?

Dobry.

RAFAŁ DUTKIEWICZ

Czy zamknięcie trasy WZ jest dobrym pomysłem?

Nie. Nikt też nie planuje zamknięcia dla ruchu samochodowego tej ulicy. Trasa WZ, czy ulica Kazimierza Wielkiego, pełni w tej chwili rolę trasy tranzytowej międzydzielnicowej. To jest krzywda, którą Wrocławiowi zrobiono kilkadziesiąt lat temu, burząc domy i przecinając Stare Miasto. Tę bliznę trzeba zaleczyć, ale na pewno nie przez całkowite zamknięcie trasy. Będzie tam dopuszczalny ruch lokalny o znacznie mniejszej intensywności. Ludzie są ważniejsi w mieście od samochodów i muszą dostać pierwszeństwo. Tranzyt przejmą przebudowane ulice Podwale i

Kościuszki, co jak spojrzeć na mapę jest naturalniejsze. Dopiero wtedy uspokajany będzie ruch na Kazimierza.

Jaki ma pan pomysł na zwiększenie ilości wolnych miejsc parkingowych, zwłaszcza w centrum?

W Renomie na parkingu jest codziennie o każdej porze dnia i nocy około 400 wolnych miejsc, a stamtąd do Rynku idzie się kilka minut, ale wiadomo, że każdy chce zaparkować jak najbliżej swojej pracy czy uczelni. Ważne są zmiany w myśleniu społeczeństwa. Jeśli nie mamy daleko do celu, lepiej wybrać inny sposób dotarcia do niego niż jazda samochodem. Nie zapominam jednak o kierowcach, stąd budowa parkingu podziemnego pod placem Nowy Targ, drugiego - ogromnego - pod Narodowym Forum Muzyki i planowana w przyszłości budowa dużego parkingu pod fosą. To powinno zapewnić pełen komfort, tym bardziej, że kilka obiektów kubaturowych już funkcjonuje.

Gdzie we Wrocławiu warto wybudować kolejne ośrodki sportu i rekreacji, w tym baseny?

W roku jest średnio tylko kilkanaście dni , kiedy odkryte baseny, których tak gorąco domagają się wrocławianie, są oblegane. Budowa dużego basenu, to są ogromne pieniądze. My planujemy zbudować kilka całorocznych basenów przy szkołach, które do południa będą służyć uczniom, a popołudniu – osiedlom. Takich lokalizacji jest 5-7, np. na Maślicach i na ulicy Górnickiego.

Większość szkół licealnych powinna mieć basen w budynku lub możliwość korzystania z basenu znajdującego się w pobliżu. Na ulicy Harcerskiej chcemy otworzyć jeszcze jeden otwarty kompleks basenowy. Liczę tam na współpracę z partnerem prywatnym. Baza rekreacyjna Wrocławia jest w miarę przyzwoita, w skali kraju nawet bardzo. W sensie wyczynowym i półwyczynowym musimy kontynuować projekty, które już robimy. W czasie mojego urzędowania oddaliśmy do użytku ponad 80 boisk ze sztuczną nawierzchnią. Trzeba zbudować jeszcze 1-2 kryte, całoroczne boiska, także przyszkolne. Warto wyremontować obiekt lekkoatletyczny znajdujący się na terenie AWF-u. Przydałby się też nowy stadion lekkoatletyczny przy ul. Lotniczej. Po Euro 2012 czeka nas remont Stadionu Olimpijskiego. Na szczęście zmienia się styl życia wrocławian, którzy choć coraz więcej pracują, ale też coraz intensywniej ćwiczą i uprawiają sporty.

Czy ma pan jakieś problemy ze zdrowiem?

Wszystko w porządku. Zaszczepiłem się przeciwko grypie. Regularnie się badam. Co prawda nie uprawiam intensywnie sportu, ale bardzo często jeżdżę rekreacyjnie na rowerze. Głównie jednak w sezonie.

Plusy i minusy ponownego kandydowania na urząd prezydenta?

O plusach niech mówią wrocławianie, a o minusach niech mówi moja żona (śmiech).

JACEK UCZKIEWICZ

Czy zlikwidować trasę WZ?

Nie. Przynajmniej nie tak prędko. Najpierw stworzyć należy sprawny system komunikacyjny wokół centrum. Ale i tak pozostanie problem "zastępczych tras przerzutowych". A tak w ogóle to więcej uwagi należy poświęcić osiedlom spoza centrum.

Co zrobić, by we Wrocławiu nie było problemu z parkingami?

Są dwa rozwiązania: albo je budować (ale raczej naziemne niż podziemne - woda) albo wprowadzić drakońskie ograniczenia w ruchu samochodowym (numery rejestracyjne parzyste i nieparzyste, zamknięcie miasta dla samochodów niespełniających norm ekologicznych, itp).

Gdzie wybudować ośrodki sportu i rekreacji oraz co zrobić, by było ich więcej?

Ogólnodostępne ośrodki sportu i rekreacji tworzyć należy tam, gdzie żyją mieszkańcy, a więc w osiedlach. Wykorzystać należy wszystkie możliwości, np przejmując udostępniane tereny wojskowe, adaptując istniejące obiekty (np przy ul. Szczytnickiej) lub przez zagospodarowanie terenów nieużywanych. Rady Osiedli nie powinny mieć problemów ze wskazaniem na takie możliwości.

Jaki jest Pana stan zdrowia?

Dziękuję, czuję się świetnie!

SŁAWOMIR PIECHOTA

Co pan, jako prezydent, zrobiłby z tramwajem PLUS?

Uważam, że to jest i dobry pomysł i bardzo dużo włożono już pracy w jego realizację. Natomiast nie jest on realizowany konsekwentnie, a wręcz mam wrażenie, że chaotycznie. Trzeba go konsekwentnie dokończyć, bo dzisiaj takiej sytuacji jak budowane torowiska na Gaj, gdzie za chwilę pojawią się na nim tramwaje, a z drugiej strony na Kozanów, Pilczyce, kiedy już będą tramwaje, pokazuje, że ta inwestycja jest po prostu bardzo zabałaganiona. Już poniesiono za duże nakłady w sensie pracy ludzi o najwyższych kwalifikacjach, wydano wiele pieniędzy. Nie można teraz tego przerwać. Trzeba pomyśleć o tym, by nie mnożyć kosztów, które mają doprowadzić cały ten projekt do celu.

Gdyby wygrał pan wybory, jak walczyłby pan z korkami w mieście?

W moim przekonaniu bardzo ważne jest to, co się za chwilę już stanie, czyli kiedy cała Autostradowa Obwodnica Wrocławia będzie już gotowa i wyprowadzi cały tranzyt z miasta. Na pewno trzeba użyć metod przez lata zaniedbywanych, czyli naprawdę przystosować Wrocław dla rowerzystów, by ludzie chętniej przesiadali się na jednoślady. U nas jest to około 3%, gdzie w podobnych miastach jest to kilkanaście procent ludzi jeżdżących rowerami. To oznacza, że tutaj jest rezerwa, która zmniejszy ruch samochodowy. Podobnie trzeba wykorzystać grunty, przez które przebiegają torowiska, które tak naprawdę przez większość czasu są martwe, bo nie są zabudowywane nawierzchnią umożliwiająca poruszanie się po tych samych pasach autobusów, samochodów interwencyjnych, czy nawet taksówek. To odciąży jezdnie, na których stoją gigantyczne korki. Uważam, że potrzebne są kolejne trzy wielkie inwestycje w najbliższym czasie. Po pierwsze, łącznik na Zgorzelisko, bo tam jesteśmy w stanie komunikacyjnej katastrofy. Budowane są tam kolejne domy, a auta przeciskają się przez wąskie uliczki. Ten łącznik, planowany od dawna, trzeba szybko zrobić. Podobnie jak z obwodnicą Leśnicy, która jest sparaliżowana. Wreszcie, trzeba zbudować wewnętrzną obwodnicę, łącznik między Strzegomską, a Zaporoską, przez ul. Szpitalną. W moim przekonaniu to są trzy kluczowe inwestycje, które bardzo wyraźnie wpłyną na poprawę poruszania się w wewnątrz miasta.

Jaki jest pana stosunek do programu e- urząd?

Jestem bardzo za, pokażemy to jeszcze w kampanii. Mamy bardzo konkretny pomysł na e-urząd. Chcemy wprowadzić możliwość załatwiania spraw przez internet. Nie tylko ściąganie formularzy, zasięganie informacji, ale po prostu załatwianie całej sprawy przez internet. Drugim kierunkiem wykorzystania informatyki są przetargi, które można robić na zakupy dla miasta. To zdecydowanie obniża koszty funkcjonowania instytucji publicznych.


Marta Gołębiowska i Dorota Przybylak



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Sobota 18 maja 2024
Imieniny
Alicji, Edwina, Eryka

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl