Jednak ta tradycyjna muzyka nadmorskich dzielnic Lizbony, rodzaj portugalskiego bluesa, który można porównać z hiszpańskim flamenco czy argentyńskim tangiem, nie jest jedyną inspiracją wykonywanych przez zespół pełnych pasji i nostalgii kompozycji.
Stylizowane na fado, niezwykle nastrojowe i poetyckie pieśni wykonywane są przy akompaniamencie akustycznych gitar w towarzystwie delikatnych, przestrzennych brzmień syntezatorów przez wokalistkę zespołu Teresę Salgueiro, której czysty, mocny głos i maniera wokalna prawie pozbawiona wibrato przypominają raczej śpiewaków muzyki dawnej niż pieśniarzy world music.
Muzycy podbili serca portugalskiej publiczności swoim quasi - religijnym przesłaniem, głębokim, przejmującym głosem Teresy Salgueiro oraz pozornie leniwą melodią, oddającą niepowtarzalny nastrój z przedmieść Lizbony, z owiewanych delikatną bryzą nad atlantyckich kafejek. Szybko stało się jasne, że Madredeus wyruszył w długą i niezwykłą podróż. Drugi album, „Existir” (1990), przenosił słuchacza do innych krain, a sam zespół, przemawiając uniwersalnym językiem, jakim są emocje, porywał słuchających, gdziekolwiek się pojawił ze swoją muzyką. Międzynarodową popularność przyniósł zespołowi w 1994 występ w filmie Lisbon Story.
20 października 2008 w Portugalii ukazał się nowy album Madredeus, będący dziełem przełomowym dla zespołu. „Metafonia” to podwójna płyta, wydana niezależnie przez Pedro Ayres Magalhaes i Carlos Maria Trindade, a dystrybuowana przez Farol Music. Przez długi czas muzycy zespołu przymierzali się do takiego rozszerzenia składu i zmiany aranżacji, aby swoją muzykę móc prezentować również na dużych, plenerowych koncertach i festiwalach. W grudniu 2007 roku Madredeus zaczął wprowadzać do swojego brzmienia grę na harfie. Wtedy też przepracował na nowo starszy i nowszy repertuar, prowadząc jednocześnie przesłuchania dla nowych wokalistów. Ostatecznie do składu dołączyły dwie niezwykłe wokalistki - Rita Damásio i Mariana Abrunheiro. Zespół rozpoczął też stałą współpracę z harfistką - Ana Isabel Dias, zaproszono perkusistę Afro - Ruca Rebordão oraz sekcję rytmiczną z Sergio Żurawskim na gitarze elektrycznej, Gustavo Roriz na gitarze basowej i kontrabasie i Babi Bergamini na bębnach. Skrzypek Jorge Varrecoso wziął udział w nagraniu albumu jako gość. Odbyło się ono w sierpniu, w Studio Music Nomada, należących do klawiszowca Carlos Maria Trindade.
Z nowymi muzykami zespołowi udało się osiągnąć zamierzony cel i odtąd gra on zarówno kameralne koncerty w swoim tradycyjnym stylu, jak i prezentuje realizowane z rozmachem produkcje dla dużej publiczności razem z zespołem Banda Cosmica.
Nowy repertuar Madredeus ma za zadanie prezentować nowe koncepcje muzyczne śpiewane w języku portugalskim na dużych koncertach. Artyści prezentują własne kompozycje inspirowane wpływami różnych tradycji muzycznych od muzyki europejskiej, brazylijskiej po ludową muzykę Afryki Zachodniej